Blog

Afvallen door gedragsverandering

Een van de belangrijkste randvoorwaarden om succesvol af te vallen is gedragsverandering. In hoeverre is iemand in staat om zijn of haar gedrag aan te passen. Het aanpassen is moeilijk en vooral een structurele gedragsverandering blijkt in de praktijk vaak erg lastig. In dit artikel geef ik je wat tips mee die wellicht kunnen helpen bij het realiseren van gedrag dat resulteert in gezondere eetgewoonten en gewichtsreductie.

Zelfacceptatie (erkenning)

Allereerst is het belangrijk om jezelf te accepteren zoals je bent. Ben je te zwaar dan verander je dit niet met een druk op de knop. Accepteer dat je te zwaar bent en realiseer dat het goed is om van jezelf te houden ook al ben je te dik. Dit betekent overigens niet dat je bij de pakken neer moet gaan zitten door te denken dat de situatie is zoals deze is en niet zal veranderen omdat je nu eenmaal zo bent. Nee het gaat erom dat je in staat bent om de werkelijkheid onder ogen te zien zonder op zoek te gaan naar excuses. Als je op deze manier kunt gaan denken dat zul je zien dat afvallen minder een obsessie wordt en het veel makkelijker gaat.

Zelfacceptatie en erkenning staat aan de basis voor alle gedragsaanpassingen. Je kunt er veel gezondheidsproblemen mee het hoofd bieden en de basis leggen voor een gezonder lijf. Denk hierbij naast afvallen ook aan het doorbreken van verslavingen zoals roken of gokken.

 Ga bewuster met eten om

Dit wordt ook wel mindful eten genoemd. Bewuster omgaan met voeding. Niet klakkeloos een bord eten naar binnen gooien terwijl je tv kijkt maar aandacht schenken aan eten. Er zijn een aantal richtlijnen die in de praktijk redelijk eenvoudig in te bouwen zijn. Hieronder noem ik ze kort:

  • Voorkom afleiding tijdens het eten. Ga aan tafel zitten en concentreer je op het eten. Dit zorgt ervoor dat je bewust eet en ook sneller vol bent.
  • Kleine porties en kleine hapjes eten. Genieten van het eten is belangrijk en erg leuk als het je leukt. Het blijkt dat dit ook resulteert
  • Regelmatig even pauze houden. Niet alles in grote happen snel naar binnen gooien maar rustig eten en af en toe een rustmoment inbouwen. Bijvoorbeeld door je mond af te vegen, wat te vertellen of een slokje water te nemen.
  • Kijk naar wat je eet. Gebruik je ogen en neus om te zien en ruiken wat je eet. Het helpt om eten te ‘herinneren’en dit blijkt een verzadigende werking te hebben.
  • Langzaam kauwen. Je bent langer bezig met eten en eet minder.

Wordt opmerkzaam

Zodra je probeert om te bepalen wat jou triggert om te gaan eten zul je beter in staat zijn om bepaalde situaties te herkennen. Dit zijn vaak simpele situaties. Je loopt langs een patatkraam, fietst langs de bakker of loopt langs de koelkast. Als je de situaties herkent en bewust van bent kun je een echte keuze maken of eten voor jou op dat moment belangrijk is. Uiteraard zijn er hulpmiddelen die je op weg kunnen helpen om opmerkzamer te worden. Maar je kunt natuurlijk ook zelf eerst eens proberen of het voor jou werkt.

Verdiepen in voeding

Wat ook goed werkt bij gedragsverandering is jezelf verdiepen in de materie. Wil je gezonder eten ga er dan over lezen op internet, in tijdschriften of in boeken. Je zult zien dat er dingen in je eetpatroon zitten die echt heel makkelijk aan te passen zijn en waardoor je al heel snel resultaat zult zien in de vorm van gewichtsreductie. Vaak zit het in de snelle koolhydraten. Ga je koolhydraatarmer eten dan zul je zien dat de kilo’s er echt wel af gaan. Dit terwijl je niet eens minder hoeft te gaan eten of hoeft te crashen. Het geheim zit in anders eten.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe