Blog

Afvallen en het belang van een goede nachtrust

Afvallen draait om voeding en beweging. Er zijn echter ook andere randvoorwaarden die van belang zijn om af te vallen en op een gezond gewicht te blijven. Een van die randvoorwaarden is een goede nachtrust. In dit artikel lees je waarom en geef ik vijf tips waarmee je beter zult gaan slapen.

Het belang van (nacht)rust

Wanneer we goed geslapen hebben voelen we ons beter dan wanneer je slecht of te kort geslapen hebt.

Als je wilt afvallen is het van belang dat je overdag actief bezig bent. Lichaamsbeweging bepaald voor ongeveer 30% of er al dan niet overgewicht ontstaat.

Verder blijkt uit onderzoeken dat wanneer mensen moe zijn, ze over het algemeen meer en ook ongezonder eten. Het lichaam geeft signalen af dat het behoefte heeft aan snelle energie, deze vind je vooral in koolhydraten.

Koolhydraten geven snel energie maar deze verdwijnt ook weer snel en feitelijk schiet je er dus ook niet veel mee op. Sterker nog, koolhydraten zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht.

Als je overtollig (buik)vet wilt verbranden  is het een goed idee om allereerst eens naar je eetpatroon te kijken.

De derde reden waarom een goede nachtrust van belang is voor een gezond gewicht, is dat een goede nachtrust ook de stofwisseling positief beïnvloed. Hoe beter de stofwisseling, hoe beter de verbranding.

Nu duidelijk is geworden dat nachtrust erg belangrijk is geef ik hieronder 5 tips die de nachtrust voor ons allemaal kan bevorderen.

Tip 1: Niet te laat sporten

Probeer om niet te laat te gaan sporten. Van sporten krijg je een energieboost en daardoor is het lastig om in slaap te vallen na het sporten. Je kunt een richtlijn van ongeveer drie uur aanhouden. Dit is de tijd die tussen het sporten en slapen zou moeten zitten.

Tip 2: Geen tv kijken als je wilt slapen

Er zijn mensen die de televisie gebruiken om in slaap te vallen. Dit is echter niet verstandig. Als je wilt slapen is het aan te raden om daarvoor geen televisie te kijken. Door tv te kijken, blijven de hersenen namelijk te actief om de beelden te verwerken.

Tip 3: Werk niet tot laat door

Probeer te ontspannen voordat je wilt gaan slapen. Lang doorwerken en daarna snel in slaap komen is erg lastig. In je hoofd ben je dan nog met van alles bezig en dit bevordert de slaap zeker niet.

Tip 4: Slaap niet te lang uit

Wanneer je in het weekend erg lang uitslaapt dan bestaat de kans dat de biologische klok van slag raakt. Iedereen kent het wel dat het daarna veel moeilijker is om op een normale tijd in slaap te vallen. Uitslapen op zijn tijd kan geen kwaad maar probeer dit wel met mate te doen. Zoek voor jezelf naar de juiste balans.

Tip 5: Honger jezelf niet uit

Ga je met een lege maar ook niet met een volle maag slapen. Een crash dieet is sowieso geen goed idee maar jezelf volproppen met eten is de andere keerzijde. Probeer ’s avonds een normale maaltijd te nuttigen en eet ’s avonds hooguit een gezonde snack ruim voordat je gaat slapen.

Wil jij meer tips over gezond eten? Bekijk de website gezonder voorstel dan eens!

 

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe