beweging, Blog

Afvallen en zwemmen

Op deze website vind je veel informatie over hoe je snel en gezond af kunt vallen. Met afvallen in een week is het natuurlijk mooi om snel resultaat te zien. Maar denk er eens over na, hoe is jouw overgewicht ontstaan. In veel van de gevallen ontstaat overgewicht door een verkeerd eetpatroon en te weinig beweging. Door het verkeerde eetpatroon krijg je verkeerde vetten en koolhydraten binnen. Een groot deel hiervan wordt omgezet in lichaamsvetten. Doordat je geen of weinig beweging krijgt is je lichaam niet in staat om deze vetten te verbranden. Om op gewicht te blijven is het dus noodzakelijk om naast een goed eetpatroon te sporten.Zelf vind ik sporten en afvallen met zwemmen de prettigste manier. Alhoewel de titel van dit bericht spreekt over afvallen met zwemmen, gaat het erg eigenlijk vooral om hoe je op gewicht kunt blijven door te zwemmen. Uiteraard is zwemmem ook een uitstekende manier op je streefgewicht te behalen, echter is resultaat pas op lange termijn zichtbaar.

Waarom zwemmen

Ik zal je uitleggen waarom ik voor zwemmen heb gekozen. Zelf zat ik te twijfelen tussen hardlopen, fietsen en zwemmen. in de eerste instantie was ik van plan om elke dag op mijn fiets naar het werk te gaan. Dat is voor mij toch al snel 40 kilometer per dag. Vol goede moet zou ik na het weekend op de fiets stappen, maar helaas de regen kwam met bakken uit de hemel vallen. Ik had graag willen fietsen, maar zag het niet zitten om de hele dag met natte kleren op het werk te gaan zitten en zo’n regenpak vond ik ook geen optie. Wat als het de hele week regent of erger nog de hele zomer, zoals afgelopen zomer (2011). Ik moest voor iets vinden wat ik minimaal 3 keer per week kon doen en wat niet afhankelijk is van het slechte weer. Hardlopen kwam dus ook te vervallen. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om te gaan zwemmen. Na 1 keer te hebben gezwommen, wat overigens erg goed bevallen is, heb ik direct een jaarabonnement aangeschaft. Hiermee was ik direct 200 euro kwijt, maar nu moest ik wel elke week 3 keer heen om ervoor te zorgen dat het uit kan ;-)

Afvallen in een week met zwemmen

Afvallen in een week met zwemmen is onmogelijk. Resultaat is op lange termijn zicht. Uiteraard is het wel zo dat als je veel overgewicht hebt en nooit iets aan beweging hebt gedaan, je sneller resultaat gaat zien dan wanneer je minder overgewicht hebt en af toe wat beweegt. Zelf zwem ik dus 3 keer in de week een uurtje. Ik doe dit voor mijn werk aan. Van 7 tot 8 uur ‘s ochtends ben ik aan het zwemmen. Ik vind het grote voordeel van ‘s ochtends zwemmen, dat je voor je gevoel geen vrije tijd verliest. Als je naar de sportschool gaat, dan doe je dit meestal na het werk. Op een gegeven moment kom je in de verleiding om toch maar een keer over te slaan. Mijn ervaring is dat dit er uiteindelijk toe zal leiden dat je nog maar zelden naar de sportschool gaat. Zwemmen in de ochtend geeft je een fris en gezond gevoel.

 

De voordelen van afvallen met zwemmen

Het grote voordeel van zwemmen is dat het gewicht van je lichaam geen belemmering in de beweging is. Je lichaam wordt gedragen door het water, dit zorgt ervoor dat je gewrichten veel minder belast worden dan met andere sporten. Met zwemmen heb je dan ook minder snel spierpijn. Het andere voordeel is dat het gewoon leuk is. De meeste mensen vinden zwemmen heerlijk en als na een uurtje het zwembad uit komt lopen, dan heb je een heerlijk fris en voldaan gevoel.

Snel zwemmen

De meeste mensen die beginnen met zwemmen om af te vallen of op gewicht te blijven, hebben de neiging om zo snel mogelijk te gaan zwemmen. Dit is juist niet de bedoeling. Als je vet wilt verbranden is het belangrijk om aan continuïteit te hebben. Dit houdt in dat je beter een uur op laag tempo kunt zwemmen, maar een constante beweging en inspanning hebt, dan dat je zo snel mogelijk probeert te gaan.

Ik zou zeggen probeer het eens en laat hieronder weten hoe het is bevallen!

 

8 reacties op “Afvallen en zwemmen”

  1. On maart 4, 2012 at 9:59 pm Gabby Nathaly De Hernandez responded with... #

    Hi, dit is een goede website. Het is fijn om te weten dat mensen nog aandacht schenken aan hun site. Ik vroeg mij af of u mogelijk geinteresseerd bent om een artikel te publiseren over mensen die moeite hebben om af te vallen. Misschien steekt hun dit een hart onder de riem.

    • On mei 18, 2012 at 12:54 pm Peter responded with... #

      Hallo Gabby,

      Goed idee, ik zal hier in de toekomst eens naar kijken

  2. On augustus 22, 2012 at 11:35 am Yvonne responded with... #

    Ik ben pas begonnen met zwemmen, ik zwem 20 banen van 50 meter in een uur met de schoolslag. Begin het nu al aan mijn conditie te merken.Hoop 10 kilo af te vallen met zwemmen en fitness op de wii.

    • On juni 8, 2013 at 5:42 am Gerlinde responded with... #

      Klasse Yvonne, dat je bent begonnen! Beginnen is het halve werk (en soms zelfs meer dan dat). Ik garandeer je dat als je blijft zwemmen je die 10 kilo zeker gaat halen. Wat Jasper zegt en wat ik ook zelf heb gedaan is het combineren met minder en natuurlijk ook gezond eten. En sinds kort doe ik ook aan krachttraining (Kettlebell) en opdrukken (vanaf de knieen) en ik merk dat ik sneller en met minder moeite door het water glij. Hoe meer spieren we kweken hoe hoger ook onze verbranding is – zelfs in rust.
      Je zult je alleen maar beter gaan voelen. Heb je een keer geen puf (en als natuurlijk niet ziek bent) bedenk dan als motivatie hoe je je na het zwemmen zult voelen! Ga zo door.

  3. On september 5, 2012 at 2:20 pm Jasper responded with... #

    Ik zwem sinds anderhalf jaar en viel snel heel wat kilo’s af, van 103 naar 83 in 8 maanden (en minder drinken en eten). In Januari ben ik gestopt met roken wat gelukt is, maar er zitten wel weer7 kilootjes bij. Ik vind het best, ik zwem nog steeds drie keer in de week en voel me fitter dan ooit :-)

    Ik kan het iedereen aanraden!

    • On juni 8, 2013 at 5:31 am Gerlinde responded with... #

      Top Jasper! Wat een prestatie – 20 kilo. Zelf heb ik er net 10 af. Wat een gevoel van vrijheid geeft het, he, dat je dat allemaal niet meer hoeft mee te slepen en een mens is zoveel soepeler en beweeglijker als hij op het juiste gewicht zit. Geweldig ook te horen dat je nog steeds zo veel zwemt. Petje af en keep up the good work. Ik doe met je mee! :-)

  4. On juni 8, 2013 at 5:27 am Gerlinde responded with... #

    Zelf zwem ik sinds mijn 16e en heb dat gedaan tot ongeveer mijn 30e – 2 tot 3 keer per week een uur. Zon 60 tot 80 baantjes van 25 m. Daarna stukken minder want met drie jonge kinderen heb je daar gewoon minder tijd voor. Maar sinds kort (ik ben nu 43 en de kids zijn niet meer piepjong) heb ik het weer opgepakt. Ik merk dat ik er fitter door blijf (fysiek en mentaal) en mijn migraine is beduidend minder als ik regelmatig zwem. Zwemmen is voor mij de perfecte sport en je kunt het tot op hoge leeftijd blijven doen – blessurevrij!

    • On juni 13, 2013 at 9:24 pm Peter responded with... #

      Hallo Gerlinde, bedankt voor je leuke reacties.
      Heb zelf inmiddels ook ondervonden dat het met kinderen een stuk lastiger te combineren is. Toch blijft het met een beetje passen en meten toch altijd wel in te plannen. Het bewegen is en blijft belangrijk als je af wilt vallen. Maar natuurlijk is zwemmen niet alleen goed voor afvallen, maar ook voor de conditie en het wegnemen van overige klachten. Het is gewoon een feit dat zwemmen veel minder belasting op de spieren geeft waardoor door iedereen te doen is zonder direct last te krijgen van blessures!

Voeg een reactie toe