Blog

Afvallen voor moeders

Pas bevallen, ben je allesbehalve in vorm. Hoewel je buik behoorlijk leeg voelt, is hij niet strak.

Natuurlijk wil je, na maandenlang positiekleding, weer graag snel in je oude jeans passen. Tijd om af te vallen? Mieke van Voor Mama’s Hip & Healthy deelt haar tips en ervaringen.

Blubberbuik
Misschien lubbert hij wat, je buik. Maar hé, het is maandenlang de veilige plek van je kleine geweest. Iets om mega trots op te zijn. Je lichaam heeft een topprestatie neergezet. En die buik die in negen maanden uitgroeide tot een prachtige bol, heb je niet 1-2-3 weer strak. Hoeft ook niet. Zeker niet als je borstvoeding geeft.

Borstvoeding
Geef je borstvoeding? Dan is afvallen een absolute no go. De giftige afvalstoffen komen namelijk in je borstvoeding terecht. En dat wil je niet. Maar goed nieuws: want borstvoeding bevordert het krimpen van je baarmoeder. En dat maakt je buik platter. De beste voeding voor je kleintje en sneller een platte buik voor jou.

Gezond eten
Misschien heb je de afgelopen maanden de meest bizarre combinaties in je mond gestopt, die tijd is nu voorbij. Werk aan je herstel. Eet goed. Die energie heb je nodig. Voor je kleine, voor jezelf en met het oog op de gebroken nachten.

5 Tips eten kraamtijd
Voeden, verschonen, voor oudere kinderen zorgen, het huishouden runnen, visite ontvangen, (bij)slapen… Jonge moeders hebben het giga druk. En dan moet er ook nog gekookt worden. Het uur waarop jij in de pannen roert is vaak ook een lastig uur voor je kleine. Het befaamde huiluurtje. Daarom 5 tips voor gezonde maaltijden in de kraamtijd. Allemaal 1 keer maken en meerdere keren eten. Dat scheelt tijd in de keuken!

1. Soep: maak een pan soep (nog beter: vraag je moeder/vriendin het voor je te maken) en vries porties in. Pas op met tomaten en koolsoorten als je borstvoeding geeft. Het kan krampjes bij je kleine veroorzaken.
2. Couscoussalade: lekker met gegrilde courgette, munt, feta, rozijnen, gele paprika en gebakken kip.
3. Pastasaus
4. Quinoasalade met sperziebonen
5. Groenteomelet met avocado en kiemen. Ga voor een combinatie voor vetten en eiwitten. Geeft een energieboost en een enorm verzadigd gevoel

Bewegen
Gezond eten en (bij)slapen/rust zijn de eerste 2 gouden tips voor om snel te herstellen na de bevalling. De derde tip is bewegen. Hoogstwaarschijnlijk moet je er niet aan denken om je strakke sportbroek weer aan te trekken. Maar hé er zijn mogelijkheden:
1. Wandelen, wandelen en nog eens wandelen (achter de wagen met je kleine aanwinst)

Na ongeveer 6 weken kun je ook andere sporten oppakken, bijvoorbeeld:
2. Zwemmen
3. Hardlopen
4. CrossFit (pas op, is léuk!)
5. Yoga

Back in shape
Afvallen in een week? Natuurlijk val je na de bevalling af. Je verliest langzaam maar zeker gewicht. Maar stel afvallen, zolang je borstvoeding geeft, niet als doel. Zorg liever voor voldoende rust, gezonde voeding en wat beweging. Zo herstel je en kom je geleidelijk weer in shape!

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe