Blog

Bezig met afvallen? Je eigen zelfgemaakt gezond voedingsschema!

Ben je bezig met afvallen, maar wilt het nog niet echt lukken? Misschien kan een zelfgemaakt gezond voedingsschema je daarbij helpen. Op die manier weet je precies wat je mag en kan eten op een dag. Je stofwisseling wordt dan op het juiste moment gestimuleerd, waardoor je de beste resultaten behaald. Afvallen bereik je door beweging, maar het grootste gedeelte ook uit gezond eten.
We geven je dit in artikel een aantal basis tips waarmee je zelf een gezond voedingsschema kunt opstellen.

Kant en klare voedingsschema’s

Op het Internet zijn er veel kant en klare voedingsschema’s te vinden. Die zijn echter niet gebaseerd op jouw persoonlijke voedingsbehoeften en eetgewoontes. Het opvolgen van dit soort adviezen kan dus leiden tot minder goede resultaten of dat je het simpelweg niet kunt volhouden. Je kunt de hulp inschakelen van een voedingsdeskundige, of je probeert het eerst gewoon zelf met de volgende tips!

Uithongeren?

Je hoeft jezelf niet uit te hongeren bij het volgen van een gezond voedingsschema. Het is van belang om gezond te eten, maar je hoeft geen complete maaltijden over te slaan. Naast het ontbijt, lunch of avondeten is het juist goed om de kleinere maaltijden in te plannen. Die verspreiden we over een dag. Daarmee bedoelen we gezonde snacks. Geen broodje kroket of frikandel! Eet geen grote porties en houdt je aan je eigen aanbevolen dagelijkse calorie inname.

Actieve stofwisseling

Een groot voordeel van het inplannen van maaltijden is dat je de stofwisseling actief houdt. Hierdoor worden er calorieën verband. Wanneer je weinig eet of maaltijden overslaat, gaat je lichaam heel schaars om met reserves. Daardoor verbrand je lichaam weinig vet. Bovendien behoudt je veel energie als je regelmatig eet. Je bloedsuikerspiegel blijft op een gemiddelde constante waarde en de energie levels gaan niet schommelen. Door lichte maaltijden te nemen in plaats van grote porties, voorkom je ook een middag-dip.

Gezonde balans

Denk aan gezond als je het schema invult, maar wat houdt gezonde voeding in? Voeding kan grofweg verdeeld worden in de volgende categorieën: koolhydraten, eiwitten en vetten. Net zo belangrijk zijn vitamines, mineralen en vocht. Je lichaam heeft deze voedingsstoffen dagelijks nodig om gezond te blijven. Zorg voor een gezonde balans en doe het voornamelijk gevarieerd. Vervang vlees eens door peulvruchten en eet niet vaak hetzelfde gerecht.

Eiwitten

In het kort zijn eiwitten belangrijk voor de opbouw, onderhoud en groei van je spieren. Je vind ze in allerlei producten zoals mager vlees, kwark en eieren. Eiwitten bestaan uit aminozuren die je lichaam uit zichzelf al voor een deel aanmaakt. De andere helft moet uit voeding gehaald worden. Geen enkel product bevat alle aminozuren, dus je dient te variëren in de eiwithoudende producten.

Koolhydraten en vetten

Koolhydraten geven je energie en zijn net zo belangrijk voor je lichaam. Je vind ze in producten zoals granen, peulvruchten en aardappelen. Eet er niet teveel van, want teveel ontvangen energie wordt opgeslagen als vet. Vet hoeft overigens niet per definitie ongezond te zijn. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig die te vinden zijn in vis, noten of oliën. Het bevat vitamines zoals A, D en E.
Vet bestaat uit verzadigd en onverzadigd, waarvan onverzadigd over het algemeen gezonder is. Let erop dat je niet teveel producten eet met teveel verzadigde vet. Dat doet je lichaam niet goed. Zorg hier ook weer voor een gezonde balans.

Cheatday?

Tot slot is het niet erg om eens in de zoveel tijd een ‘cheatday’ te hebben. Dat is een dag waarop je mag afwijken van het gezond voedingsschema en weer eens een keer patat mag eten. Niet dat het gezond is, maar om te zorgen dat je het de weken erna beter volhoudt. Overdrijf hier niet in. Teveel eten is niet goed voor je en ga niet over je dagelijkse aanbevolen calorie inname. Dan komt het vast goed. Succes!

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe