Blog

Blijf op gewicht tijdens de feestdagen!

De feestdagen staan in het teken van gezellig samenzijn, daarbij horen wat lekkers te eten en te drinken. De maand december is vol met feestdagen, daarom zul je in de decembermaand veel extra’s eten en is er vooral tijdens de feestdagen vaak weinig aandacht voor een dieet. Veel mensen komen in de maand december ook een aantal kilo’s aan door alle extra’s die naar binnen gewerkt worden. Erg jammer! Voor niemand is dit natuurlijk prettig, maar zeker niet wanneer je zo goed bezig bent geweest je vakantie/zomer kilo’s eraf te werken. Daarom zullen wij je van een aantal handige tips voorzien om de feestdagen goed door te komen, zonder aan te komen!

Met onze nuttige tips vindt je de tijdens de feestdagen de balans tussen genieten en verantwoord en gezond eten! 

Hoe voorkom je dat je aankomt in december? 

Natuurlijk is het erg lastig om alle verleidingen van de maand december te weerstaan. Niemand kan alles weerstaan, en dat hoeft ook niet! Tijdens de feestdagen mag je best een beetje genieten maar hoe voorkom je dan dat je aankomt?

Dat doe je door de balans te vinden tussen genieten en verantwoord bezig zijn! Vanzelfsprekend is het belangrijk om rekening te houden met wat ‘erin gaat’ dus wat je eet en drinkt. Daar draait het voor een groot deel namelijk om tijdens de feestdagen. Maar wat veel mensen vergeten en wat minstens zo belangrijk is als het eten en drinken is beweging!

Wanneer je namelijk veel zult bewegen zal een beetje extra niet eens zo heel erg zijn! Probeer daarom om het effect van alle extra’s die naar binnen gaan enigszins te verminderen door extra te bewegen tijdens de decembermaand. In december is de gemiddelde mens vaker vrij dan iedere andere maand. Extra tijd over dus voor meer beweging en geen excuses! Maak bijvoorbeeld eens een heerlijke wandeling! 

Wat kun je het beste drinken tijdens de feestdagen? 

Wijk wat betreft drinken niet teveel af van je (gezonde) patroon. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt. Ten eerste omdat dit gezond is maar ook omdat het voor enige vulling in de maag zorgt en je je minder snel zult vergrijpen aan lekkers dat op tafel staat. Verder kun je natuurlijk koffie en thee zonder suiker en melk drinken. Daarnaast kun je als extra een of een aantal glazen light frisdrank gebruiken.

Let op: vruchtensap bevat ook veel suikers, vergrijp je hier dus niet aan tijdens het kerstontbijt omdat je denkt dat het ‘gezond’ is.

Alcohol hoort bij een feestje en dus ook bij december. Probeer de inname van alcohol zoveel mogelijk te beperken. Wil je toch een glaasje meedoen? Kies dan bij voorkeur voor een beetje sterke drank zoals rum of vieux gemixt met light frisdrank. Dit bevat de minste calorieën.

Wat kun je het beste eten tijdens de feestdagen? 

De eerste tip tijdens de feestdagen is: wees niet te streng voor jezelf! Ga jezelf niet alles ontzeggen want dat werk alleen maar averechts. Je kunt heel veel calorieën besparen door de extra’s te laten staan. Doe lekker mee met de 3 hoofdmaaltijden en zorg dat je daarbij genoeg eet zodat je niet in de verleiding komt tussendoor te snoepen.

Vervolgens kun je de 3 hoofdmaaltijden natuurlijk zo calorierijk maken als je zelf wil! Hieronder volgen een aantal nuttige tips om de calorie inname tijdens de 3 hoofdmaaltijden zoveel mogelijk te beperken.

De belangrijkste tip is: stop wanneer je genoeg gehad hebt! Omdat het eten met de feestdagen vaak erg lekker is zijn veel mensen geneigd door te eten en eigenlijk veel te veel te eten. Probeer daarom ook tijdens de feestdagen niet meer te eten dan dat je anders doet.

Probeer ook rustig te eten! Kauw goed op je eten en schrok het niet naar binnen, meestal is dit met de feestdagen geen probleem omdat er dan ook voldoende tijd en aandacht besteed wordt aan de maaltijden.

Ontbijt – Brunch – Lunch 

  • Eet bruin brood in plaats van wit brood, dit vult beter, daarom zul je er minder van eten en houdt je langer een vol gevoel.
  • Eet geen luxe broodjes zoals croissants, tulband en kerstbrood. Een bruin afbak broodje kan wel!
  • Gebruik geen roomboter maar houdt het ook tijdens de feestdagen bij je dieethalvarine. Ook daarvan kun je een schepje in een leuk bakje doen: ziet er gezellig uit!
  • Gebruik magere belegsoorten zoals filet americain, kipfilet, ham, jam, 20+ of 30+ kaas of smeerkaas, rosbief etc. Heerlijk beleg en goed voor het gewicht!
  • Beleg het brood niet rijkelijk! Doe op een afbak broodje bijvoorbeeld 1 plakje beleg en leg beide helften bovenop elkaar. Doe niet op iedere helft beleg.
  • Gebruik er lekker vers fruit bij. Maak bijvoorbeeld een lekkere fruitsalade en zet deze op tafel.
  • Een gekookt eitje als extraatje mag!
  • Bij een brunch of lunch wordt regelmatig een soep geserveerd. Een heldere (bouillon) soep kan prima!
  • Bij de lunch of brunch is  het ook lekker wat rauwkost te nemen zoals komkommer en tomaat. Maak je de lunch of brunch zelf of kun je iets meenemen? Dan is het wellicht een idee om een lekkere frisse en gezonde salade te maken ter afwisseling.

Avondmaaltijd 

  • Kies voor magere vlees of vissoorten bij de avondmaaltijd. Vermijd gepaneerde producten en vette producten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor: kipfilet, biefstuk, varkenshaas of witvis.
  • Gebruik geen roomsauzen. Rode sauzen kunnen wel, gebruik er echter niet teveel van!
  • Eet veel salade en groente tijdens de avondmaaltijd. Zorg er wel voor dat er een gezonde salade op tafel staat. Door toevoegingen als croutons, kaas, noten en dressings kun je je nog wel eens flink vergissen in een salade en kan deze nog best wel eens veel calorieën bevatten.
  • Beperk de inname van patat, gebakken aardappelen, stokbrood e.d.
  • Gourmetten, tegelen en fonduen zijn favoriet tijdens de feestdagen. Wanneer je een van deze kiest, kies dan bij voorkeur tegelen, hiervoor gebruik je namelijk helemaal geen vet, dus geen extra calorieën. Gourmetten is de 2e keuze, gebruik wanneer je vet in het pannetje gebruikt vloeibaar bak -en braadvet of olie. Fonduen is geen goede keuze!

Nu weet je hoe je de feestdagen door kunt komen! Geniet van het lekkere eten maar laat de extra’s zoveel mogelijk staan! Kies bewust en zorg voor voldoende beweging! Dan moet het helemaal goed komen in december en ben je in januari tevreden met je gewicht.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe