Blog

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk

Iedereen weet dat een goede nachtrust ontzettend belangrijk is. Toch blijkt dit voor velen een lastige opgaven. We verdiepen ons binnen dit artikel op slapen. We behandelen een aantal zaken: de ideale slaapomgeving, tips om in slaap te komen, tips voor voldoende nachtrust.

Waar komt een slechte nachtrust vandaan?
Het CBS had in 2008 onderzocht dat om de nabij een kwart van de Nederlandse bevolking kampt met slaapproblemen. De boosdoeners zijn onder andere: stress op de werkvloer of binnen de relationele sferen, drukke levensstijl, onregelmatige werktijden.

Het kan zijn dat je een aantal nachten achter elkaar wat minder slaapt, dat is niet zo’n probleem. Maar wanneer dit maanden achter elkaar zich voordoet, kan dit ernstige problemen met zich meenemen.

Onderschatting van een goede nachtrust
Mensen hebben vaak niet het idee hoe belangrijk het is om voldoende te slapen. Dit zorgt ervoor dat je fitter, energieker en opgewekter bent. Vervolgens ben je ook nog eens een stuk alerter en kan je beter concentreren op bepaalde zaken. Wanneer je slaapt verwerken je hersenen de opgedane informatie. Mensen die onvoldoende slapen hebben een verhoogde kans op onder andere een hartinfarct, depressies, diabetes, te hoog cholesterolgehalte.

Hoe kan je een goede nachtrust stimuleren?
Zorg dat je bijtijds naar bed gaat. Probeer rond 22.15 op bed te liggen en uiterlijk om 22.45 uur te gaan slapen, wanneer je om 7.00 uur de wekker hebt staan. Wanneer je veel met je smartphone in de weer bent, heeft dit absoluut invloed op het tijdstip van slapen. Probeer deze weg te leggen en geluid uit te zetten. Kijk ’s nachts wanneer je tussentijds wakker wordt niet te lang naar je telefoon. Het felle licht zorgt ervoor dat je hersenen denken dat het alweer licht is, waardoor je wakker wordt. Dit wordt ontwikkeld door melatonine, wat wordt aangemaakt in de pijnappelklier. Melatonine wordt ook wel de beheerder van onze biologische klok genoemd. Zorg daarnaast voor een opgeruimde en frisse slaapkamer. Dit draagt bij aan een schonere en rustgevende omgeving.

Moeite met in slaap komen?
Zoals in het artikel vermeld, heeft het licht van een laptop, tv’s en telefoons invloed op de melatonine. Heb je moeite met in slaap komen? Dan is melatonine kopen een optie. Dit is een pilletje wat het melatonine in je lichaam stimuleert om in slaap te komen, wanneer je hier moeite mee hebt. Je hebt in Nederland verschillende dosissen die beschikbaar zijn. Bij de apotheker kan je deze halen vanaf 0,2 mg. Wil je een zwaardere dosis omdat je een hele slechte slaper bent, dan dien je eerst een doktersbewijs op te halen.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe