Blog

Emotionele eetbuien, wat doe je eraan?

Eetbuien, iedereen heeft er wel eens ‘last’ van. Zo’n dag of moment waarop je de hele tijd trek hebt in iets lekkers en maar door kan eten. Wanneer je zo af en toe eens een eetbui hebt is dat helemaal niet zo erg en zal dit ook niet direct gevolgen hebben voor je gezondheid en gewicht. Er zijn echter veel mensen die heel vaak eetbuien hebben en (mede) daardoor dus ook overgewicht hebben. Er bestaan verschillende typen eetbuien, meestal is de oorzaak van een eetbui psychisch. Emotionele eetbuien komen veel voor, de een eet juist bij negatieve emoties en de ander bij positieve. In dit artikel lees je meer over emotionele eetbuien.

Emotionele eetbuien, bij wie komt het voor? 

Emotionele eetbuien komen veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat vrouwen meestal gevoeliger zijn dan mannen.

Hoe ontstaat een emotionele eetbui? 

Een emotionele eetbui ontstaat meestal vanuit een negatieve situatie, ofwel wanneer iemand te maken heeft met negatieve emoties. Dit zijn bijvoorbeeld angst, verdriet, boosheid of eenzaamheid. Mensen die last hebben van emotionele eetbuien gebruiken voedsel als troostmiddel. Terwijl de een getroost wordt met een arm om zich heen en de ander boosheid oplost met een rondje hardlopen zijn er dus ook veel mensen die met eten proberen de negatieve emoties tegen te gaan.

Wat gebeurt er na een emotionele eetbui? 

Hoewel mensen een emotionele eetbui gebruiken als een troostmiddel, een middel om de negatieve gevoelens te verdrijven, pakt dit meestal niet zo uit. Het schuldgevoel na een enorme calorieënbom speelt een grote rol. Na een eetbui overheerst het gevoel van dik zijn, schaamte en kan iemand zich juist nog slechter gaan voelen. Bovendien zal het gewicht alleen maar toenemen en de gezondheid achteruit gaan wanneer er niets gedaan wordt aan deze emotionele eetbuien of de geestelijke gesteldheid.

Een eetbui helpt dus absoluut NIET! Het zal de lichamelijke en geestelijke toestand niet ten goede komen.

Behandeling emotionele eetbuien

Wat nu als je last hebt van emotionele eetbuien? Bestaat er een oplossing of behandeling voor? Ja en nee, een echte specifieke behandeling voor dit probleem bestaat er niet maar er zijn wel veel verschillende dingen die je kunt doen om er vanaf te komen! Zo kun je hulp zoeken bij een diëtist en kan ook zeker de hulp van een psycholoog succesvol zijn. Een psycholoog klinkt in eerste instantie misschien niet zo voor de hand liggend maar omdat de oorzaak van emotionele eetbuien vaak psychisch van aard is, kan het zeker wel helpen.

Naast de hulp van professionals moet je het uiteindelijk allemaal zelf doen! Tips en hulp kun je krijgen maar de uitvoering ligt uiteindelijk in jouw handen!

Tips om emotionele eetbuien te voorkomen 

Wat kun je zelf allemaal doen om eetbuien te voorkomen? Hier lees je een aantal handige tips:

  1. Bekijk je situatie eens van afstand

Wanneer je je naar voelt en een emotionele eetbui ziet aankomen dan is het niet verkeerd om je situatie eens van buitenaf te bekijken. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoe voel je je eigenlijk?
  • Waarom voel je je zo?
  • Zijn je gevoelens terecht?
  • Wat zou je eraan kunnen doen om je niet meer zo te voelen?
  • (behalve eten)
  • Hoe kan je voorkomen dat je je in de toekomst weer zo voelt?

Door hier eens goed over na te denken en je gevoelens te analyseren en je situatie te relativeren zul je er misschien achter komen dat je gevoelens overdreven zijn of dat je op een eenvoudige manier kan voorkomen dat je je weer zo gaat voelen. Op deze manier zul je zelf wellicht tot een geschikte oplossing voor je probleem komen door eens dieper naar je probleem en je gevoelens te kijken.

  1. Geen ongezonde voeding in huis halen

Tijdens een eetbui worden meestal de meest ongezonde dingen naar binnen gewerkt. Zorg er daarom voor dat je deze gewoon niet in huis hebt! Probeer geen excuses te verzinnen als: ik krijg visite of de kleinkinderen komen langs of de rest van het gezin wil wel graag iets lekkers. Wanneer jij voor je gezondheid vecht zullen de mensen om je heen dit moeten accepteren en juist moeten aanmoedigen door je te steunen.

  1. Zoek afleiding

Wanneer je toch een eetbui voelt aankomen is het een goed idee om afleiding te zoeken. Wanneer je namelijk druk bezig bent heb je veel minder tijd om aan eten of je gevoelens te denken. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of fietsen of doe iets dat je leuk vindt bijvoorbeeld een boek lezen of puzzelen, zorg er in ieder geval voor dat je druk bezig bent totdat je merkt dat je niet meer de gedachten aan een eetbui hebt.

De belangrijkste tip: doe er iets aan! Blijft er niet mee zitten en ga er niet langdurig mee door! Praat erover, denk er over na en zoek naar oplossingen!

Meer tips nodig? Klik dan hier!

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe