Blog, Eiwitdieet

Hoe eiwitten helpen bij gewichtsverlies

Eiwitten zijn een belangrijke stof voor ons lichaam. Ze zijn in allerlei soorten voeding terug te vinden, dus in een gevarieerd voedingspatroon zul je deze veel terugvinden. Eiwitten helpen het lichaam goed bij het verliezen van gewicht, omdat zij twee bijzondere werkingen hebben. Hierdoor is het gemakkelijker voor het lichaam om vet om te zetten in energie, en zul je dus ook veel meer gewicht gaan verliezen. Het is dan ook niet voor niets dat dieetdeskundigen en artsen veel eiwitten aanraden. Er is namelijk keer op keer wetenschappelijk bewezen dat eiwitten een bijzondere werking hebben op het lichaam, waardoor het mogelijk is om een veel gezonder en strakker lichaam te krijgen.

Welke voeding je ook eet, er zullen eiwitten in zitten. De grootste bron van eiwitten is, zoals je waarschijnlijk zelf al weet, het ei. Een ei bestaat voor het grootste deel uit eiwitten, en is hierdoor dan ook de belangrijkste natuurlijke bron van eiwitten. Als je elke dag een gebakken of gekookt ei eet, dan heb je al genoeg eiwitten in je lichaam om gedurende de dag goed te kunnen functioneren. Daarnaast zijn er nog veel meer soorten voeding die veel eiwitten bevatten, zoals magere zuivel. In zuivel zitten veel eiwitten, en het is daarom ook aan te raden om iedere dag in ieder geval een glas zuivel te drinken. Kies je hierbij voor de magere variant, dan kun je uiteindelijk veel meer gewicht gaan verliezen.

Wist je dat: eiwitten twee effecten hebben op het lichaam, namelijk minder hongergevoel en meer energieverbruik? Eiwitten zorgen in het lichaam voor een beter gevulde maag. Het is namelijk mogelijk om, wanneer je veel eiwitten eet, gedurende de dag nooit een hongergevoel te krijgen, ondanks dat je veel minder aan het eten. Hierdoor is het lichaam constant bezig om de spijsvertering door te laten werken, terwijl je nog steeds niet hoeft te eten. Het lichaam verbruikt dus veel meer energie, terwijl er geen voeding meer binnenkomt. Daarnaast zorgen eiwitten ook voor een grotere spiermassa, waardoor er nog meer energie verbruikt wordt door het lichaam. Grotere spieren hebben namelijk veel meer energie nodig om goed te kunnen functioneren. Deze twee effecten van eiwitten zorgen dus voor veel meer energieverbruik, en daardoor dus ook voor veel meer vetverbranding.

Als je veel eiwitten eet, dan is het altijd handig om daarnaast veel te bewegen. Beweging zorgt er namelijk voor dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van de spieren. Door de spieren meer te gebruiken, worden deze weer groter. Grotere spieren gebruiken gedurende de dag veel meer energie, zelfs wanneer je deze niet actief aan het gebruiken bent. Door elke dag minimaal 30 minuten hard te lopen of te wandelen, kun je al de spieren trainen. Doe je hiernaast ook nog krachttraining, zoals push-ups en sit-ups, dan zul je nog veel meer energie gaan verbruiken. Hierdoor zul je merken dat de spieren steeds groter zullen worden, waardoor je uiteindelijk weer veel meer energie zult gaan gebruiken.

Vooral wanneer je sporten en eiwitten met elkaar combineert, is het belangrijk dat je ook genoeg drinkt. Zoals eerder vermeld is het handig om zuivel te drinken, omdat hier eiwitten in zitten. Daarnaast is het ook slim om veel water te drinken, om het vochtgehalte van het lichaam op peil te houden. Drink hierbij ongeveer 6 glazen water per dag. Is dit niet genoeg, dan moet je natuurlijk nog een aantal extra glazen per dag drinken. Zorg dat je altijd genoeg vocht in je lichaam hebt, omdat je door grotere spieren ook meer vocht nodig zult hebben.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe