beweging, Blog, Voeding

Hoe je een fysiotherapie bezoek voorkomt

In dit artikel staan 4 tips om een bezoekje bij de fysiotherapeut te voorkomen. Als je deze tips volgt, is de kans veel kleiner dat je beland in een serie van fysiosessies in de oefenzaal.

Ons lichaam is van nature vrij van kwaaltjes en blessures. De meeste blessures loop je op door een slechte houding, ongezond voedingspatroon of een verkeerde beweging. In veel gevallen kunnen we dit volledig voorkomen. Lees hieronder hoe.

Tip1: Kies voor stabiliserende schoenen

Laat de hakken eventjes thuis en loop er comfortabel bij door een (sport)schoen met goed schoeisel. Als de positie van je voeten niet stevig is, corrigeert je lichaam dat helemaal naar boven tot in je nek.

Dit is een extra belasting op je lichaam. Als je dit regelmatig doet, heb je een hogere kans op een blessure omdat je lichaam structureel wordt belast.

Tip2: Beweeg elke dag

Beweeg elke dag minimaal 15 minuten. Dat klinkt als veel, maar het is maar een fractie van de dag. Maak een extra groot rondje met de hond, loop een deel van je avondeten eraf tijdens een wandeling of doe mee aan een leuke sport.

Beweging versterkt je botten en spieren. Het houdt je jong en vitaal. Maak er een gewoonte van en het verkleint de kans op blessures aanzienlijk. Beweging houdt je spieren soepel en kan ook je pijn verminderen.

Tip3: Eet elke dag groente

Misschien denk je: wat heeft groente met de fysio te maken? Laat me het je uitleggen.

Als je elke dag je portie groente eet, krijg je een groot deel van de essentiële voedingsstoffen binnen waar je lichaam op functioneert. Hoewel de groente geen direct verband hebben met je spieren, doen ze indirect veel om deze te ondersteunen.

Groente bevat magnesium, zink en ijzer: allemaal belangrijke stoffen voor je spieropbouw en je algemene gezondheid. Daarnaast verkleint groente je eetlust en zorgt voor minder lichaamsvet.

Tip4: Val af naar een gezond gewicht

Stel je eens voor: voordat je morgen de deur uitgaat, doe je een rugzak om die 10 kilo weegt. Je gaat naar je werk, de supermarkt, bereidt het eten en maakt je dag vol. Die 10 kilo extra gewicht zal je ongetwijfeld erg vermoeien en een grote belasting geven op je spieren, botten, pezen en gewrichten.

Zwaarlijvigheid is een grote oorzaak van veel fysiotherapie. Overtollig vet is alleen maar ballast. Verlies het vet door de informatie op deze website en je voorkomt een groot deel van je gezondheidsproblemen (inclusief dat bezoekje aan de fysio).

Dit artikel is geschreven door Fysiotherapie Heiloo.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe