Blog

Tips om de calorie inname te verminderen

iet alleen succesvol afvallen wanneer je een dieet volgt of minder gaat eten. Afvallen heeft namelijk voor het grootste deel te maken met de caloriebalans. De caloriebalans is het verschil tussen de calorie inname en het calorie verbruik. Wie wil afvallen moet ervoor zorgen dat de calorie inname lager is dan het calorie verbruik. Dit kan op 2 manieren, namelijk door ervoor te zorgen dat het calorie verbruik omhoog gaat, dit gebeurt o.a. wanneer u meer gaat bewegen. De tweede mogelijkheid is door de calorie inname te verminderen, dit kan op veel verschillende manieren. Wij geven in onderstaand artikel een aantal tips om de calorie inname te verminderen.

Mager eten 

Door mager te eten kan de calorie inname aanzienlijk beperkt worden. U hoeft uw eetpatroon niet drastisch te veranderen. Het enige dat u hoeft te doen is het soort voedsel dat u gebruikt aan te passen, denk hierbij bijvoorbeeld aan het soort broodbeleg dat u gebruikt of het soort vlees dat u bij de warme maaltijd gebruikt. Hieronder leest u wat u het beste kunt doen om mager te eten.

Broodbeleg 

Onderstaande producten kunt u prima gebruiken als broodbeleg:

  • Jam
  • Vruchtenhagel
  • Appelstroop
  • Sandwichspread
  • 20+ of 30+ kaas
  • Light roomkaas
  • Kipfilet en kalkoenfilet
  • Ham
  • Rosbief
  • Filet Americain
  • Rookvlees
  • Ossenworst

Vlees en vis

Onderstaande vlees -en vissoorten kunt u gebruiken bij de warme maaltijd:

  • Kipfilet
  • Biefstuk
  • Varkenshaas
  • Tartaar
  • Ongepaneerde schnitzel
  • Varkensfilet
  • Hamlap
  • Verse (ongebakken) vis

Zuivel

Kies bij zuivel zoals melk, kwark en yoghurt altijd voor de magere variant.

Vetten

Het is niet de bedoeling om helemaal geen vetten meer te gebruiken wanneer je graag wilt afvallen. Gezonde vetten heb je namelijk nodig! Kies op brood voor een dieethalvarine en kies voor de bereiding voor olie of vloeibaar bak –en braadvet.

Dranken 

Ongemerkt krijgen we via de dranken die wij gebruiken ook veel calorieën naar binnen. Denk aan frisdranken of suiker en melk in de koffie en thee. Volg de volgende tips op wat betreft dranken:

  1. Gebruik geen suiker en melk in de koffie en thee
  2. * kies eventueel voor zoetstof 
  3. Drink veel water: 1,5 – 2 liter per dag
  4. Drink maximaal 1 glas vruchtensap per dag
  5. Drink maximaal 2 glazen frisdrank per dag
  6. * kies altijd voor light frisdrank! 

Extra’s 

Dagelijks gaan er veel extra’s naar binnen zonder dat u daar eigenlijk echt bij stilstaat. Denk aan een extra plakje kaas dat in in uw mond stopt wanneer u kaas schaaft voor op uw boterham of even een dropje uit de snoeppot. Een goede tip is om eens een of een aantal dagen lang exact op te schrijven wat u eet. Door dit inzicht ziet u pas hoeveel extra’s u dagelijks eet. Wilt u afvallen? Laat deze extra’s dan achterwege!

Geen hongergevoel 

Afvallen betekent niet uithongeren! Het is ook zeker niet fijn, en ook niet de bedoeling, om gedurende het afvallen vaak last te hebben van een hongergevoel! Dit werkt ten eerste niet motiverend en ten tweede kan dit een belemmering geven tijdens de dagelijkse bezigheden. Bovendien zorgt een hongergevoel er heel vaak voor dat er gesnoept gaat worden waardoor er juist meer calorieën binnenkomen dan nodig is. De volgende tips zijn van groot belang bij het voorkomen van een hongergevoel!

  1. Eet veel voedingsvezels
  2. Voedingsvezels zorgen ervoor dat u een verzadigd gevoel heeft gedurende de dag. Eet daarom altijd de volkorenvariant van een product en eet voldoende fruit en groente.
  3. Eet 6 keer per dag 
  4. 6 keer per dag eten helpt zeker bij het voorkomen van een hongergevoel. Door 6 keer per dag te eten eet u iedere 2-3 uur iets. Door de voedingsvezels is dat vaak genoeg om geen hongergevoel te krijgen. Eet 3x per dag een hoofdmaaltijd en 3x per dag een gezond tussendoortje.

Veel succes met het toepassen van deze tips om de calorie inname te verminderen! 

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe