Blog

7 tips bij afvallen in de overgang

Je bent in de overgang en je merkt dat je een paar kilo bent aangekomen. Dit kan erg vervelend maar ook frustrerend zijn. Je hebt er vaak alles voor over om er vanaf te komen, maar waar moet je beginnen? Wat kun je er allemaal aan doen om af te vallen in de overgang? Middels dit artikel krijg je 7 tips bij het afvallen in de overgang. De overgangsklachten kunnen namelijk je leven beïnvloeden en daar wil je toch ook vanaf? Zorg er daarom voor dat je daar vanaf gaat komen en bekijk wat jij er aan kunt doen! Afvallen tijdens de overgang iets waar veel vrouwen zich graag mee bezighouden. Je buik en je taille dijen vaak uit en dat komt door diverse factoren. De oestrogeenspiegels dalen namelijk. Ook wordt jouw verzadigingsgevoel lager en de stofwisseling zal vertragen. Het gevolg van deze veranderingen is dat je in gewicht toe gaat nemen. Je zal te maken krijgen met extra vetten en dat gaat zich nestelen in de buikregio. Je lichaam kan vet oestrogeen aanmaken. Dit heb je nodig, het hormoon heeft namelijk een positief effect op je huid, botten, libido en op nog veel meer! Maar ook wordt de spiermassa minder, daardoor zal je minder snel vetten verbranden als je rust. Er zijn dus diverse redenen waardoor je dikker kunt worden tijdens de overgang. Dit is geen pretje, maar gelukkig kun je er wat aan doen! Met deze 7 tips bij afvallen in de overgang ga jij het aanpakken!

1. Stress reduceren
Als je wil afvallen in de overgang, zorg er dan voor dat je stress gaat vermijden of in ieder geval gaat reduceren. Wanneer je last hebt van stress, zorgt dat voor meer aanmaak van het stresshormoon cortisol. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel schommelen en je krijgt daardoor trek in snelle ongezonde koolhydraten, waardoor je weer toe gaat nemen in gewicht. Blijf lief voor jezelf, zorg dat je gezond blijft eten en probeer stress zoveel als mogelijk te vermijden. Genoeg ontspannen is van groot belang, daar kun jij vandaag nog mee beginnen.

2. Bewegen, bewegen en nog eens bewegen
Bewegen is tijdens de overgang van essentieel belang. Het heeft een positief effect op je gemoedsrust en stemming. Ook zal hierdoor je spiermassa beter op peil worden gehouden. Genoeg bewegen is belangrijk voor je botten en het draagt bij aan het afvallen tijdens de overgang. Krachttraining zou je ook heel goed kunnen combineren met meer bewegen. Neem de tijd om te bekijken wat er bij je past, daardoor vind je een leuke manier om te bewegen die langer vol te houden is voor je.

3. Een goede nachtrust
Goed slapen en doorslapen is belangrijk tijdens de overgang, maar eigenlijk altijd. Slecht slapen komt vaak voor tijdens de overgang en dat heeft te maken met de opvliegers, het nachtelijk zweten, de stress en andere factoren. Probeer er daarom voor te zorgen dat je goed doorslaapt en wanneer je niet goed in slaap kunt komen, bekijk dan wat je kan helpen. Een kopje groene thee, even ontspannen voor je gaat slapen, ontspanningsoefeningen misschien. Vermijd tv kijken en het gebruik van je mobiele telefoon, want daardoor activeer je je hersenen weer.

4. Groene thee, geen alcohol!
Door alcohol kunnen veel mensen zich beter ontspannen, maar het is beter om dat tijdens de overgang niet te doen. Je kunt beter een kopje groene thee nemen. Water kan je ook heel goed drinken en zo gaat de dorst ook over. Het stimuleert ook de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam. Zorg dat je afwisselt en wen aan het drinken van groene thee, dit gaat je zeker helpen!

5. Ontbijten? Ja graag!
Ontbijten, een moment wat veel mensen overslaan. Maar een ontbijt is heel belangrijk. Je hebt een nacht geslapen en in de ochtend heeft je lichaam weer behoefte aan nieuwe voedingsstoffen. Door een ontbijt komt je spijsvertering weer goed op gang. Je hebt hierdoor ook minder snel weer trek in eten, dus zorg da je een goed ontbijt neemt, zodat je de dag goed kunt beginnen. De rest van de dag is het van belang dat je je maaltijden verspreid over de dag. Maaltijden overslaan moet je zeker niet doen, minimaal drie keer per dag een gezonde en voedende maaltijd en dan bijvoorbeeld twee keer een verantwoord tussendoortje. Blijf er goed op letten wat je eet en ben je ook bewust van wat je eet. Hierdoor zullen de overgang en afvallen veel beter samen blijven gaan. Je kunt afvallen, maar dan is het wel van belang dat je doorzet en dat je je bewust bent van wat je eet!

6. Hoeveel eet je, ben je bewust!
Het is belangrijk dat je weet wat je eet, hierdoor kun je namelijk beter bekijken hoe je af kunt vallen tijdens de overgang. Door de overgang kan je stofwisseling tot wel 20% afnemen. Daardoor heeft je lichaam dus meer tijd nodig om eten te verbranden. Jij wil toch ook voorkomen dat je aankomt? Daarom is het beter dat je je calorie-inname gaat verlagen. Je hebt ongeveer 200 calorieën minder nodig per dag zodat je op gewicht kunt blijven in de overgang. Houd een dagboekje bij met wat je eet en tel het aantal calorieën. Na een tijdje gaat het vanzelf en ben je je bewust van wat je eet!

7. Samen afvallen, dat werkt beter!
Als je jezelf lastig kunt motiveren, is het beter dat je dat samen gaat doen! Ga samen met een vriendin wandelen, eet gezond en drink samen een kopje groene thee. Je stimuleert elkaar om door te gaan en ook jij bent hierdoor meer gemotiveerd om door te gaan. Je doet het voor jezelf, maar ook voor elkaar. Je wil de ander niet in de steek laten dus ga samen afvallen, dat werkt beter!

De overgang en afvallen, daar wil jij toch ook alles over weten? Als je in de overgang terecht bent gekomen, is het verstandig om naar je gewicht te kijken en te bekijken wat je er aan kunt doen. Met deze 7 tips om af te vallen in de overgangsfase, kun jij aan de slag. Iedere dag weer kun jij je bewust worden van wat je eet, hoe je kunt ontspannen en hoe je af kunt vallen. Blijf er over praten en ga het samen met vriendinnen doen, hierdoor heb je namelijk een houvast en steun aan elkaar!

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe