Mijn strijd tegen de kilo's

Het Crash Dieet

Veel mensen willen aan het begin van dit jaar afvallen. Helaas moeten we concluderen dat de poging om af te vallen vaak mislukt. In het begin willen de kilo’s er nog wel af, maar uiteindelijk komen ze er net zo hard weer aan. Helemaal als je een crash dieet (klik hier voor meer info) hebt gevolgd is de kans op een jojo effect bijna 100%.

Waarom niet beginnen aan een crash dieet?

Het woord crash geeft al aan waar het bij deze diëten om draait. Zoveel mogelijk afvallen in een zo kort mogelijke periode door te crashen; te stoppen met eten. Als je iets niet moet doen is het wel stoppen met eten. Het is ongezond omdat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt om normaal te kunnen functioneren. Doordat je lichaam zo weinig binnenkrijgt gaat het zich aanpassen. Je stofwisseling wordt vertraagd, hierdoor kom je sneller weer aan als je stopt met het dieet.

Wat is het alternatief?

Het enige echte alternatief is om jezelf gezonde eetgewoonten aan te leren. Dit gaat niet van de een op de andere dag en veel mensen hebben er grote moeite mee. Niet voor niets dat veel mensen zich laten bijstaan door diëtisten, gewichtsconsulenten en andere deskundigen op het gebied van gewicht, voeding en levensstijl. Hieronder enkele tips die je kunt gebruiken om te komen tot gezondere eetgewoonten

  • Bewustwording. Wordt bewust van wat je dagelijks eet. Dit kan door bijvoorbeeld een tijd lang bij te houden wat je precies eet. Noteer welke voedingsstoffen er in de producten zitten (koolhydraten, eiwitten, vetten en totale aantal kilocalorieen).
  • Eetmomenten. Bij bewustwording is het verstandig inzicht te creeëren in je dagelijkse eetmomenten. Eet je regelmatig of zijn er bepaalde perioden dat je weinig of helemaal niet eet. Regelmatig eten is een erg belangrijk onderdeel van gezonde eetgewoonten. Als vuistregel gelden 3 maaltijden per dag en maximaal 4 tussendoortjes.
  • Verdiep je in de wereld van voeding. Bepaal wat jou lichaam dagelijks nodig heeft. Dit is namelijk per persoon verschillend. Experimenteer hier ook mee, stel vast waar jij je het prettigst bij voelt.
  • Eet gevarieerd. Probeer telkens je voeding af te wisselen. Belangrijk is dat je dagelijks voldoende eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen consumeert. Dit is overigens helemaal niet zo ingewikkeld om te bereiken. Gewoonweg elke dag voldoende drinken, groente en aardappelen, bruin/volkoren brood, fruit, kaas en vlees eten dan ben je al een flink eind op weg.
  • Pas op met verzadigd vet en zout. Kies voor magere producten en voeg zelf geen zout toe aan je voeding. Wil je toch smaak toevoegen gebruik dan bijvoorbeeld kruiden.

Wil je meer (gedetailleerdere informatie) over afvallen en manieren die je daarbij kunnen helpen neem dan eens een kijkje goedkoopsnelafvallen.nl.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe