Tips

Beweging vormt de helft van het afslankproces!

We weten het allemaal: bewegen is belangrijk! Toch is het niet bij iedereen even duidelijk hoe belangrijk beweging nu eigenlijk is met betrekking tot het afvallen.Beweging vormt namelijk de helft, 50% van het afslankproces! Wanneer je dus niet of onvoldoende beweegt tijdens het afvallen dan zul je veel minder snel en effectief af kunnen vallen.

Voldoende bewegen is voor veel mensen niet gemakkelijk, de meest bijzondere ‘smoesjes’ worden bedacht om onder het bewegen uit te komen. Maar wil je snel, veel én effectief afvallen, dan zul je toch echt aan de bak moeten, en niet alleen met voeding! In dit artikel zal ik uitleggen waarom beweging zo belangrijk is én zal ik je voorzien van tips zodat ook jij aan je dagelijkse dosis beweging zult komen en het nog leuk zult vinden ook!

Waarom is beweging zo belangrijk? 

Beweging is erg belangrijk om een hele simpele reden: wat erin komt, moet er ook weer uit! Komt het er niet uit? Dan zul je aankomen in gewicht. Er zijn slechts 2 manieren waarop de energie die je naar binnen werkt, er weer uit komt.

  1. Processen in het lichaam
  2. Beweging

Het lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren, beweging is de 2e manier waarop energie het lichaam kan verlaten.

Een andere reden waarom beweging zo belangrijk is, is het feit dat door beweging de lichaamsprocessen, zoals de verbranding extra gestimuleerd worden en sneller zal verlopen, wat het afvallen aanzienlijk vergemakkelijkt.

Daarbij helpt beweging uiteindelijk ook om het behaalde gewichtsverlies ook te behouden. Belangrijk is om na het afvallen een balans te vinden in de energie inname en het energieverbruik. Het energieverbruik heb je zelf in de hand wanneer je dagelijks beweegt. Heb je een keer gezondigd? Dan beweeg je de volgende dag weer iets meer om dit te compenseren. Zo kun je een gezond gewicht goed vasthouden.

Wist je dat: beweging ook een positieve invloed heeft op je humeur?

Meer bewegen tips 

Je weet nu hoe belangrijk beweging voor je is, nu moet je het alleen nog in praktijk zien te brengen. Voor veel mensen is dát nu juist het lastige. Geen tijd om te sporten, geen geld om te sporten of pijntjes en kwaaltjes zijn de meest voorkomende ‘smoesjes’ om niet te ‘hoeven’ bewegen. Toch is er bijna altijd wel iets dat u kunt doen! Geen excuses dus maar aan de slag!

1. Sportmaatje

Het hebben van een sportmaatje, of meerdere sportmaatjes, kan erg motiverend werken en is bovendien veel gezelliger, het maakt het sporten leuker.

2.Doelen stellen

Stel tijdens het sporten steeds kleine doelen voor jezelf. Wanneer je deze doelen weet te behalen geeft dit weer extra motivatie om door te gaan. Stel realistische en kleine doelen zodat je regelmatig een nieuw doel bereikt. Het stellen van doelen werkt motiverend, effectief en maakt het sporten leuker, je kunt er een soort spelletje van maken.

3. Kies iets leuks

Niet iedereen houdt van hardlopen. Ben jij iemand die daar absoluut niet van houdt? Doe het dan ook niet! Iets tegen je zin in doen werkt juist averechts. Ga opzoek naar een vorm van beweging die jij zelf leuk vindt en ga daarmee aan de slag!

4. Meer beweging in het dagelijks leven

Tijdens de dagelijkse bezigheden kun je ook al heel wat dingen veranderen of toevoegen om zo de hoeveelheid dagelijkse beweging flink omhoog te krijgen.

  • Neem vaker de fiets of ga lopend i.p.v. de auto of openbaar vervoer.
  • Zittend werk? Ga af en toe eens lopen, bijvoorbeeld tijdens het mobiel bellen, haal zo nu en dan een glas water of loop eens langs een collega.
  • Neem de trap in plaats van de lift of roltrap.
  • Parkeer de auto iets verderop of stap een halte eerder uit om zo iets verder te moeten lopen.
  • Heb je genoeg tijd in de lunchpauze? Ga dan een stukje lopen.
  • Schoonmaken in huis is ook een hele goede workout!
  • Koken of was opvouwen? Dat kan ook in looppas op de plaats.

5. Niveau

Kies een sport of bewegingsvorm die bij je past. Bepaal je niveau en kies daarop de soort beweging uit die je wilt gaan doen. Wanneer je een vrouw bent van 65 jaar en niet gewend bent om te bewegen is het niet verstandig om zaalvoetbal als sport te kiezen. Zwemmen of wandelen zijn vormen van sport en beweging die beter bij deze persoon passen.

6. Opbouwen

Opbouwen is ook erg belangrijk, vooral wanneer je het niet gewend bent (veel) te bewegen. Vraag niet direct teveel van jezelf, dit werkt ten eerste demotiverend, is niet goed voor je lichaam én maakt het sporten niet leuk. Bouw je niveau steeds verder op zodat het bewegen en sporten een uitdaging blijft maar ook leuk blijft.

7. Begeleiding

Begeleiding is voor sommigen erg fijn, anderen doen het liever zelf. Vooral wanneer je zelf niet zo goed weet waar je moet beginnen en hoe je het sporten het beste aan kunt pakken is het goed om lid te worden van een sportclub waarbij je in groepsverband begeleid wordt. Ook kun je in bijvoorbeeld een sportschool persoonlijke begeleiding krijgen bij het sporten.

8. Motiveer jezelf!

Je hebt niet altijd zin om te gaan sporten, vooral niet wanneer het buiten donker, koud en/of regenachtig is. Tijd dus om jezelf te motiveren! Een goede motivatie tip is het doel (in je hoofd) naar voren halen waar het allemaal om te doen is! Dus wil jij weer in die mooie jurk passen? Pak hem erbij en stel jezelf voor in die jurk! De motivatie zal zo snel stijgen!

Kort gezegd is het dus belangrijk iets te kiezen dat bij je past, niet te hard van stapel te lopen, jezelf te motiveren door haalbare doelen te stellen en je einddoel in je achterhoofd te houden, dan moet het zeker lukken meer te bewegen!

Hoeveel moet je eigenlijk bewegen? 

Nu weet je dát je meer moet bewegen en hoe je meer moet bewegen, maar hoeveel moet je eigenlijk bewegen per dag? De Nederlandse Norm Gezond Bewegen adviseert aan mensen met overgewicht en de wens om af te vallen, om tenminste 5 dagen per week 60 minuten te bewegen. Het is daarbij van belang dat gesport wordt in blokjes van tenminste 10 minuten achtereenvolgens.

Tip: wil je effectief afvallen? Zie die 60 minuten dan als extra bovenop wat u nu al doet! 10 minuten met de hond wandelen en 10 minuten naar het werk fietsen tellen dus niet mee!

Ook is de intensiteit van de beweging heel belangrijk. Houdt er rekening mee dat een half uur flink doorwandelen veel meer oplevert dan een half uur wandelen (en steeds stilstaan) met een kleine hond.

Veel succes!

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe