Voeding

Wat is Paleo?

Paleo ook bekend als het caveman of oermannen of steentijddieet is gebaseerd op wat mensen in de oertijd aten. Dit gecombineerd met wetenschappelijk onderzoek en gezond verstand van een paar dietisten in Amerika is de basis van het diet. Het is de afgelopen tijd enorm populair geworden en er wordt van alles gezegd en geschreven.  Hieronder in negen punten wat je kan eten en doen en wat je juist moet laten in een Paleo diet. Paleo is een geweldig dieet om op te pakken nadat je snel en gezond bent afgevallen met  een van de methods die hier op de site wordt aangeraden.

Wat wel en juist niet past in een Paleo dieet.

1.  Ons dagelijks leven is grotendeels zittend, wij eten voedsel dat in een fabriek is gemaakt, hebben veel stress en te weinig slap. Dit kan ons allemaal ziek, moe en depressief maken. Om je levenstijl te verbeteren met paleo kijk je naar de levenstijl van onze verre voorouders. Zij bewogen meer, aten gezonder en hadden minder stress. Het gaat er niet om dat je in een berenvel op de hei achter je eten aan gaat.Het gaat erom dat je zorgt dat je je lijf geeft wat het nodig heeft en waar het voor gemaakt is.

2. Het meeste eten kan je gewoon kopen in de supermarket of van slagers, viswinkels en online. Jagen, stropen en voedsel telen zijn niet nodig om goed paleo diet te volgen.

3. Paleo gaat om het focussen op gezond en puur voedsel. Zoals vrije uitloop kip, wilde vis, groenten, bessen, noten en zaden. Wat wordt vermeden zijn granen, suikers en zuivel. Dus zonder te wetenscahppelijk te worden. Het gaat gerom dat je voiding je darmen niet belast, het niet je insuline belast en zorgt dat je eenvoudig het eten kan verteren.

4. Het is niet alleen vlees. Sommige mensen denken dat bij paleo vlees als ontbijt, vlees als lunch en vlees bij het avondeten. Paleo bestaat voor een groot deel uit fruit en soms ook gezonde zuivel zoals yoghurt.

5. Alhoewel je met Paleo nijgt minder koolhydraten binnen krijgt doordat je weinig tot geen granen,  suikers en granen binnenkrijgt, is het toch geen koolhydratendieet. Het problem is dat met osn dieet anno 2014 wij veel te veel suikers eten. Dat is leidt tot ontstekingen, insuline problemen en last van je stoelgang. Bij paleo krijg je nog steeds genoeg koolhydraten binnen door groente, fruit en noten te eten.

6. Vet is niet slecht. Er zijn de laatste jaren talloze vetvrije en light producten bijgekomen in de supermarkt. Vetvrije kaas, yoghurt zonder vet maar met suiker en halfvolle melk. UIt onderzoek komt steeds meer naar voren dat deze producten helemaal niet zo gezond zijn. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig die je veel sneller kan verteren dan de koolhydraten die in pasta en brood zitten. Verzadigde vetten staan bekend als heel slecht, maar in de juiste hoeveelheid zijn ze helemaal niet zo slecht voor je. In de recepten voor Paleo worden genoeg gezonde vetten gebruik zoals olijfolie, cocosolie, avocados en roomboter.

7. Paleo gaat erom dat je een gezonde verhouding van vetten eet. Het gaat erom dat je meer omega 3 amoniozuren binnen krijgt. Die vind je in visolie, vis, biologisch vlees. Dit kan je in vrij grote hoeveelheden eten als je ook afvalt.

8. Minimaliseer stress. Een beetje presteren is belangrijk en leuk. Maar voor de lange termijn is stress ontzettend slecht. Een van de grootste nadelen is indirect, je krijgt door stress meer trek in snacks en ander vet eten. Daardoor moet je zorgen dat je wat aan stress doet als je snel wilt afvallen.

9. Ten slotte is er gewoon geen perfect paleo-dieet. Het is een levenstijl die nadat je bent afgevallen kan helpen op gewocht te blijven. Waardoor je eet wat de natuur je geeft en je  lichaam nodig heeft. De schat ana informatie en de begeleiding die je kan krijgen op forums en in meetings zijn geweldig. Het maakt het makkelijker om te beginnen en volt e houden.

Lees meer over Paleo Dieet op de site van lifewize.

Nog geen reacties

Voeg een reactie toe